Viimeinen kolmannes

14. elokuuta 2016

Sikiö
-Paino noin 1300 g.
-Pituus noin 35 cm.
-Vauvalle on kehittynyt muisti, ja se voi tunnistaa esimerkiksi aijemmin kuulemansa musiikin.
-Vauvan pää on nyt lähes oikeassa suhteessa kehoon.
-Vauva harjoittelee edelleen hengittämistä ja nikottelee tämän vuoksi.

Äiti ja viimeinen kolmannes 


Kohtu kasvaa ja vie yhä enemmän tilaa vatsaontelossa. Lapsi painaa palleaa ja keuhkoja, jonka vuoksi ilmaantuu hengenahdistusta, ja jo muutaman portaan nousu voi hengästyttää. Hengenahdistusta voi ilmaantua myös makuulla ollessa. Selkäsärkyä ja väsymystä voi ilmaantua, joka johtuu kasvaneesta painolastista. Nivelsiteet löystyy entisestään, joka aiheuttaa särkyjä. Ruoansulatus hidastuu, jonka vuoksi ruokatorven ja mahalaukun lihakset veltostuu, ja se aiheuttaa närästystä.


Mun vointi 

Mä oon tähän asti voinut yllättävän hyvin, jota edelleen ihmettelen, vaikka tietenkin oon iloinen siitä. Muistan edelleen miten kauhulla odotin erilaisia vaivoja. Vielä on kuitenkin kymmenen viikkoa aikaa oireiden ilmaantua, mutta toivotaan ettei niitä tule! On mullekin tullut jonkinlaisia ikäviä oireita, esimerkiksi heikotus/pyörrytys silloin, kun verensokerit laskee alas. Muuten tää on ihan kestettävää, mutta mun täytyy tosi tarkkaan miettiä, että matkassa on vettä ja suolakeksejä tai välipalapatukoita, eikä niistäkään ole aina apua. Ikävintä tää on töissä, jossa ei kerkeä pysähtyä syömään ennen tiettyjen asioiden hoitoa, joten tungen sit pyöräillessä jotain suolakeksejä nassuun. Joskus on pakko pysähtyä joillekin portaille tai penkeille syömään nopsaa, sillä en kuitenkaan tahdo pyörtyä. Tää taitaa olla ehkä ikävin vaiva jatkuvan nälän lisäksi. Töissä otin asian puheeksi muiden juttujen lisäksi, ja toivoin muutosta joihinkin asioihin siellä. Nyt sitten luvattiin pientä kevennystä sinne, ja toivon että se toteutuu myös. Toisaalta mulla on enään max. 13 päivää töitä, joten viimeiset pari viikkoa menee vaikka päällä seisten! Odotan kotiinpaluuta kuin kuuta nousevaa, mutta koska oon niin helposti kyllästyvä ihminen, niin varmasti jo muutamien päivien Oulussa olon jälkeen kaipaan tänne... En oikeen enään tiedä kummassa kaupungissa mun koti on. Fiiliksiä syksystä, muutosta jne. on tulossa erillisessä postauksessa.

Toinen fyysinen oire mikä mua vaivaa, on hengenahdistus. Tää on ilmeisesti loppuraskaudessa varsin yleistä, ja niinku kirjoitinkin yllä, niin se johtuu siitä että lapsi painaa keuhkoja ja palleaa. Yksi mieleen tuleva vaiva on myös lonkkien ja lantion alueen säryt. Yleensä mulla särkee lantiota ja alaselkää yhtä aikaa, ja välillä toispuoleisesti enemmän.


Mutta iloinen oon kokonaisuudessaan siihen, miten hyvin oon jaksanut, ja oon ylpeä itsestä myös. Ootan innolla syksyä ja kaikkea mitä se tuo mukanaan, vaikka onkin tosi monta asiaa nyt yhtä aikaa hoidettavana. Toivottavasti ymmärrätte myös blogin puolella, jos postaustahti ei nyt pariin viikkoon tule olemaan yhtä säännöllinen mitä vielä vähän aikaa sitten. Kamera ongelmaa en pysty ratkaisemaan ennen kuin vasta päästessä kotiin, mutta toivottavasti jaksatte odottaa! Ootan ite ihan hulluna sitä, että pääsen kirjoittelemaan useammin sitten äitiyslomalla. Nyt mulla on kuitenkin varastossa joitain postauksia tälle tulevalle parille viikolle.

Kivaa alkavaa viikkoa ja tsemppiä koulujen/töiden aloituksiin! :)
2 kommenttia on "Viimeinen kolmannes"