Raskausviikko 24

6. heinäkuuta 2016

Mä oon halunnut kirjoitella raskauskuulumisia jo pari päivää, mutta oon nukkunut jonkin 16 tuntia kolmeen vuorokauteen, joten oon töiden jälkeen ollut aivan zombie ja olo on ollut kännisen väsynyt. Tänään aijon olla nukkumassa yhdeksältä viimeistään, jotta jaksan päivisin pysyä hereillä. Viimeksi kirjoittelin raskausjuttuja viikolla 19+4, nyt oon viikolla 24 ja parin päivän päästä viikolla 25!

 Sikiö:
Paino noin päälle 500 g
Pituus noin 28 cm
Sikiö alkaa kuulla, ja voi reagoida korkeisiin ääniin säpsähtämällä tai potkimalla
Liikkeet tuntuu ja näkyy yhä selkeämmin. Sikiö on aktiivisimmillaan ja 28:n raskausviikon paikkeilla sikiöllä ei ole enää tilaa liikkua niin paljon
Jos lapsi syntyisi nyt, sillä olisi mahdollisuus selvitä keskoshoidossa (mutta toivottavasti se pysyy mahassa vielä pitkään!)

Äiti:
•Kohtu painaa jonkin verran sisäelimiä
•Kutinaa voi esiintyä vatsalla ihon venyessä
•Voi esiintyä närästystä, huimausta, väsymystä, jalkakipuja...

Mun vointi viime viikkoina ja päivinä on ollut hyvä ja energinen (lukuunottamatta tätä huonoista yöunista johtuvaa väsymystä). Maha on alkanut kasvaa enemmän ja sitä on enää vaikea piilottaa. Bio-Oil on päässyt käyttöön jo reilu kuukausi sitten, ja siitä teenkin oman postauksensa. Neuvolassa kävin reilu viikko sitten ja siellä katsottiin kaiken olevan hyvin. Mun paino oli noussut noin 2 kg, eli edellisessä raskauspostauksessa mainitsemani painon tippuminen on loppunut onneksi. Saan kuitenkin edelleen hieman ärsyttäviä katseita ja kysymyksiä liittyen mun kokoon, ja oon selitellyt ihmisille ja neuvolalle, etten mahda mitään mun kropalle tai aineenvaihdunnalle. Edellisen ultran kätilö kyllä kertoi fiksusti faktat siitä, että ihmiset on rakenteeltaan erilaisia. Se sanoi et mun maha on kasvanut hyvin, ja jopa nopeammin mitä muilla. Sikiö oli myös reilun kokoinen raskausviikkoihin nähden.

Pahoinvointia mulle ei ole ollut viikkoihin lukuunottamatta yhtä oksentamista muutama päivä sitten. Aamuisin olo on joskus etova ja aamupala ei maistu, mut syön sen silti. Aamulla ja illalla mulla iskee yleensä kova jano, johon juon monta lasillista vettä. Tämä myös tarkoittaa et ravaan vessassa usein, ja siihen ei öisin ole mukava herätä. En edelleen pysty juoda tyhjään mahaan vettä tai ottaa vitamiineja, sillä sillon saattaa tulla oksennus. Vaikka syön normaalin iltapalan, niin herään yöllä/aikaisin aamusta nälkään ja oonkin miettinyt et mistä se voisi johtua. Päivän aikana syön normaalit reilut ateriat ja välipaloja töissä, mut en aijemmin tullut ajatelleeksi kuinka paljon kulutan päivän aikana. Keskimäärin kävelen tai pyöräilen 4-8 km työpäivän aikana (joskus ylikin), ja seison melkein koko vuoron eli  7,5 tuntia. Raskaana energiantarve kasvaa noin 300 kcal:in verran eli vaikka mulla ei olisikaan nälkä, mun täytyy ilmeisesti syödä vielä reippaammin et ei tule yöllä/aamusta nälkä. Nyt viime päivinä aamusin mulla on ollut reilun tunnin päästä aamupalasta tosi kova nälkä ja välillä pyörryttää. Onneksi mulla on ollut töissä liikkuessa mukana välipalapatukoita ja hedelmiä. Ruokahalu mulla on kyllä kasvanut ja oon taas alkanut himoita tiettyjä ruokia, kuten kaikkea suolaista. Jonkin aikaa sitten mulla oli täysin "normaali" ruokahalu ja ei erityisiä ruokahimoja, mut nyt tuntuu et maistuu taas erityisesti suolainen ja rasvainen ruoka. Myös jäätelö ja muu makea maistuu.

Muuten mulla ei ole tullut mitään yleisiä raskausajan ongelmia ja vaivoja, mitä alkuraskaudessa odotin luettua nettikeskusteluja. Oon tosi energinen, ja välillä unohdan et odotan edes lasta. Pieniä vihlaisuja mulla on tullut vatsaan, jotka taitaa olla niitä liitoskipuja? Ne on kyllä olleet tosi lieviä, eikä niistä ole ollut haittaa. Jalkapöytiin ja nilkkoihin mulle on tullut särkyä, joka varsinkin kävellessä alkaa. Hiukset mulla rasvoittuu todella nopeaa verrattuna aikaan ennen raskautta ja hikoilen myös paljon. Ihon kunto mulla on ollut vaihteleva, ja se uskoakseni vaihtelee ruokavalion mukaan. En nyt kuitenkaan uskalla karsia esim. maitotuotteita, jos sikiö niitä tarvitsee kasvaakseen? Ihon kunto on nyt ihan okei, kun vasta reilu viikko sitten se oli pahempi. Välillä kasvot näyttää kuulailta ja normaalilta, mutta taas välillä ihan murrosikäisen kasvoilta. Mieliala mulla on ollut korkea, enkä ole stressannut yhtään niin paljon mitä alkuraskaudessa. Musta tuntuu et oon paljon rauhallisempi kuin pitkään aikaan, ja pystyn vihdoinkin rentoutua aidosti! Mua ei ärsytä asiat mitkä ennen, ja jaksan töissä hyvin! Pelkäsin ennen töiden alkamista et miten tuun jaksamaan, mutta jaksan hyvin, enkä vois kuvitellakaan et vielä lomailisin. Mua ei erityisesti edes haittaa puoli kuuden herätykset. Musta on tullut tosi tyyni, eikä pienet asiat vie yöunia. Meidän parisuhdekin mun mielestä voi paremmin kun aikoihin, ja oon jotenkin tosi tyytyväinen kaikkeen. Mulla on levollinen, rauhallinen ja onnellinen olo. Nautin tästä vielä ennen sitä raskauden viimeistä kolmatta, jolloin energiat saattaa vähentyä.

PS. Vaihdoin uuden ulkoasun taas... :-D Nyt lupaan että tämä ulkoasu pysyy, sillä mua välillä itteäkin häiritsee että vaihdan niin usein. Edellinen ulkoasu sai mut kuitenkin pysyttelemään pois blogin etusivulta, koska se oli liian tylsä ja yksinkertainen. Tämä ulkka on mun mielestä sopivan yksinkertainen ja selkeä, mutta tässä on pieniä kivoja yksityiskohtia kuten blogitekstien otsikko. Hiirtä viemällä otsikkoon se suurenee, jolloin näkee selkeämmin mitä siinä lukee. Kuvien koko pieneni, joka mua ehkä pikkasen harmittaa, mut niitä ei saa suuremmiksi. Olkoon nyt näin, oon ihan tyytyväinen ja yritän olla vähemmän pikkutarkka! Piilotin osan vanhoista teksteistä sillä niiden asetukset meni päin honkia, mut julkaisen niitä aika ajoin takaisin kun saan asetukset kuntoon.

Nyt mä rupeen iltapalalle kun nälkä taas iskee, hyvää viikon jatkoa teille! :)
2 kommenttia on "Raskausviikko 24 "