Image Slider

Teini-minä järkyttyisi - me ostettiin talo!

5. elokuuta 2020
"Mulla on mielessä tietynlainen kauhukuva elämästä jota en halua, ja se on niin sanotusti "peruskaavalla" eläminen. Siihen kuuluu pari-kolme lasta, mies, omakotitalo ja tylsähkö työ". 

Näin kirjoitin isoja uutisia-postauksessa, kun olin juuri saanut tietää olevani raskaana. 21-vuotiaalle yllätysuutinen raskaudesta oli iso paikka, ja mä pelkäsin silloin, että mun elämä loppuu siihen.

Nyt kun luin postausta, nauroin ääneen ja vähän jopa häpesin itseäni. Miten mä oon voinut ajatella noin? Nyt melkein 26-vuotiaana mun suurimpia unelmiani on ollut ainakin toinen lapsi ja oma koti. Hurahdin äitiyteen ja siihen rakkauden määrään saatuani Aukun. 

Tuolloin samaan aikaan muutama vuosi sitten halusin asua ytimessä ja palveluiden keskellä. Siellä missä tapahtuu. Nykyään haluan kauas täältä ruuhkasta ja melusta. Työn tylsyydestä en vielä tiedä, mutta oon kyllä rauhoittunut vuosien varrella ja varsinkin äitiyden myötä.

me ostettiin talo
Mun ei ollut tarkoitus kirjoittaa tästä vielä, mutta tänään kävellessäni liikenteen ruuhkassa ja taas melkein jäätyäni kulman takaa hurjastelevan auton alle, syttyi inspis. Mä oon aika varmasti erityisherkkä ja nykyisen asuinpaikan ruuhkainen ympäristö ahdistaa.

Nuorempana halusin juuri tänne asumaan ihmisten ja liikenteen keskelle. En enää. Mä en tiedä mitä on tapahtunut, onko tää iän tuomaa kasvamista vai mitä, mutta nykyään haluan mahdollisimman kauas vastaantulijoista, omaan rauhaan. Haluan myös lapsille mahdollisimman turvallisen kasvuympäristön.

Oman talon plussa ja miinuspuolia

Uusi, vielä rakenteilla oleva talo, joka ei kaipaa remonttia

Musta tai poikaystävästä ei saa remontti-ihmisiä tekemälläkään. En tiedä remontoimisesta mitään, ja kauhukuva olisi joutua remppahommiin, kun kaikki pitäisi opetella alusta alkaen. Maalaus ehkä menisi, mutta muuten toivon ettei muutostarvetta tule.

Lapsiystävällinen, turvallinen ja rauhallinen asuinalue

Vaikka tytön ensimmäiset vuodet ollaan asuttu hälinän keskellä, ja ollaan pärjätty tähänkin asti hyvin, kaipaan omaa rauhaa yhä enemmän. Tää onkin ehkä tärkein kriteeri talon sijainnille. Kaahaavat autot, pelottavat risteykset ja meluisa ympäristö saa mut kananlihalle. Saan mielenrauhan vasta päästyäni kotiin.

Oma sisäänkäynti

Ennen en osannut ajatellakaan, kuinka ihanaa on kun saa käyttää yksin omaa sisäänkäyntiä, eikä tarvitse kulkea rapun läpi kotiin. Joskus on niitä päiviä kun väsyttää, naapureita ei haluaisi nähdä, eikä heitä jaksaisi tervehtiä hymyillen. Hymy tulee automaattisesti kohteliaisuudesta, mutta ongelma ratkeaa kun pääsee suoraan yhdestä ovesta sisään. Plussaa myös ettei tarvitse römytä rattaiden kanssa hissiin.

Tila

Meidän uudessa kodissa on viisi huonetta. Koska ollaan mietitty perheenlisäystä, myös lisähuoneet ovat tulevaisuudessa tarpeen. Aukun huone on tällä hetkellä pieni komero, jonne mahtuu lelut just ja just.


Lenkkimaastot ja luonto

Ulkoilu, luonto ja kävely ovat mun henkireikiä. Luonnossa rauhoitun ja pystyn paremmin rentoutumaan. Meidän uuden kodin vierestä lähtee pururata, jonne pääsen lenkille, koska hyötyliikunta tulee luultavasti vähenemään muuton myötä.

- Arki ja hyötyliikunta vähenee, koska päiväkoti on lähempänä

Oon tottunut viemään Aukun päiväkotiin aina kävellen. Matkaan suuntaansa menee noin 20 minuuttia, eli aamulla ja iltapäivällä tulee arkiliikuntaa reippaasti kävellen. Tähän lisäksi kaikki muut matkat jotka kuljen jaloin. 

Parhaimmillaan liikun kävellen puolitoista tai yli kaksi tuntia päivässä. Mutta kun muutetaan ja päiväkoti on vieressä, on matkaa vain bussipysäkille ja takaisin. Bussi lähtee ihan uuden kodin vierestä. Ehkä mä sitten käyn erikseen lenkillä pururadalla luonnon rauhassa.

Tämmöisiä iloisia uutisia tällä kertaa! Odotan muuttoa kovasti, vaikka itse muuttamista inhoan. 

Mistä asumismuodosta sä tykkäät eniten?

Seuraa meitä myös instagramissa @meevaeeva

Miten treenata perheenäitinä? 10 vinkkiä - osa 1

2. elokuuta 2020
1. Rehellisesti, nautitko liikunnasta?

On hankala ylläpitää motivaatiota ja intoa liikkumiseen (kuten mihinkään muuhunkaan) ellet oikeasti nauti siitä mitä teet. Varsinkin lapsiperhe arjen kiireessä on valittava omat harrastukset ja oman ajan käyttö tarkkaan. Monet miettii kovasti, miten treenata perheenäitinä. Kaikki eivät edes tykkää liikkua. Mutta jos tykkäät, valitse laji joka sopii sulle parhaiten.

Mieti siis mitä haluat tehdä kallisarvoisella omalla ajallasi. Onko se lihaskuntotreeniä kotona, vai maalausta tai käveleskelyä luonnossa? Tässä postauksessa keskityn lihaskuntotreeneihin kotona tai kuntosalilla, vaikka kävelykin on oikein toimiva harrastus. 

Harrastus voi olla myös mitä tahansa muuta josta aidosti tykkäät, joka ei välttämättä liity mitenkään liikuntaan. Älä pakota itseäsi mihinkään josta et nauti, kun lapsivapaalla ajalla pitää ladata akkuja!


Lue myös: 3 tapaa jolla lapsi muutti mua

Image-2
2. Treenit kotona vai salilla?

Oletan että ykköskohta on sulle selvä, nautit liikunnasta ja sun juttu on lihaskuntotreenit kotona tai salilla. Et tee sitä vain, koska fitnessbuumi on edelleen pinnalla ja se on trendikästä. 

Monet pitää kotona treenaamista jotenkin vähemmän tehokkaana, vaikka pitkäjänteisesti ja oikealla tavalla tehtynä se on yhtä hyödyllistä kuin kuntosali. 

Kotiin saa nykyään vaikka mitä treenivälineitä ihan jo prismasta, ja jos sulla ei ole mahdollista ostaa niitä, niin omalla kehonpainolla saa paljon aikaan. Kotona treenaaminen voi olla paljon mukavempaa, koska:

  • Pääset heti omaan suihkuun treenin jälkeen.
  • Saat äännellä ja puhkua niin paljon kuin haluat, eikä tartte hävetä.
  • Kotona saat olla omassa rauhassa, varsinkin jos olet erityisherkkä ja melu ympärillä häiritsee. 
  • Kotona ei tarvitse odottaa omaa vuoroaan laitteisiin.
  • Lapsiarjessa aika on rajallista, joten säästät matkoista salille ja takaisin.


3. Muista syödä, nukkua ja levätä


Liikunnasta nauttimiseen vaikuttaa moni asia. Ympäristön lisäksi ehkä tärkeintä on, että syöt tarpeeksi, nukut riittävästi ja muistat vaan olla tekemättä mitään järkevää. Siivoaminen ja lasten hoito lasketaan järkeväksi.

 Jos oot jatkuvassa univajeessa ja et huolehdi säännöllisestä ja riittävästä syömisestä, ei keholla riitä yksinkertaisesti energia lihaskunnon kohentamiseen. Treenipäivinä siis:
  • Nuku pitkään tai vähintään riittävästi (mulla poikaystävä herää tytön kanssa näinä päivinä).
  • Huolehdi erityisen tarkasti, että syöt riittävästi. 
  • Treenaa vain silloin, kun vireystila on hyvä. Syömisestä on kulunut silloin noin tunti tai pari.
  •  Suunnittele vaikka vihkoon valmiiksi liikkeet, jotka aiot tehdä.
Image





4. Käytä apuna puhelimen sovellusta

Nykyään sovelluskaupat on täynnä maksullisia ja ilmaisia sovelluksia treenaamisen avuksi. Mä käytän sovellusta, jossa on erilaisia treeniohjelmia ja yksittäisiä treenejä, joissa jokaisessa on noin 6-8 liikettä. Eli on mistä valita ja vaihdella. 

Tykkään että liikkeisiin on sanalliset ohjeet, toistojen määrät ja videona esimerkki. Eli kaikki on esillä silloin kun teen treeniä.

Ennen liikettä luen ohjeet, katon esimerkin videolta ja toistan perässä. Liikkeen ajaksi laitan puhelimen näköetäisyydelle pöydälle tai lattialle, jotta en unohda mitä olin tekemässä. 

Jos et halua ladata erillistä sovellusta, myös Youtubesta löytyy tosi paljon erilaisia treeniliikkeitä ohjeineen eri lihasryhmille. Sieltä voit kerätä sulle mieluiset liikkeet, koota niistä treenin ja kirjoittaa sen ylös, tai noudattaa valmista treeniä.

5. Valitse liikkeet joista oikeesti tykkäät

Koska sovelluksissa ja Youtubessa on paljon liikkeitä joista valita, ei kannata väkisten tehdä sellaisia, jotka ei luonnistu iteltä ja ne tuntuu jo heti alkuun inhottavilta. 

Testaa eri liikkeitä ja valitse ne joista pidät. Älä kyykkää jos vihaat kyykkyjä. Jos päädyt maksulliseen sovellukseen, voit esikatsella ja testata äppin liikkeitä niiden ilmaisilla kokeilujaksoilla. 

Sovella treenit sun elämäntilanteeseen sopivaksi. Jos olet raskaana tai vasta synnyttänyt, valitse äppi jossa on turvallisia treenejä raskausajalle tai synnytyksen jälkeiselle ajalle.

Tässä ensimmäinen osa vinkeistä miten treenata perheenäitinä. Osa kaksi on tulossa.

Miten sä saat treenaamisen onnistumaan lapsiperhearjessa?

Seuraa meitä myös instagramissa @meevaeeva

3 tapaa jolla lapsi muutti mua

23. heinäkuuta 2020
Koen olleeni itsekäs ihminen, kun muistelen aikaa ennen ensimmäistä lasta. Kaikki pyöri luonnollisesti mun ympärillä. Vielä raskausaikana tein lupauksia itelleni, miten lapsi ei tule muuttamaan mun elämää sen kummemmin.

Ajattelin, että edelleen voin tehdä kaikkea sitä mitä haluan, kun lapsihan sopeutuu meidän arkeen. Toisinpäin meni, me sopeuduttiin lapsiarkeen. Sain yllättyä, miten lapsi muutti mun elämää.

1. Arvomaailma ja tärkeysjärjestys

En voi lukea mun vanhaa mitä kaikkea aion tehdä raskauden jälkeen -postausta nauramatta. Mitä mä oon oikeen ajatellut. Kuvittelin, että raskauden jälkeen
  • käyttäisin taas korkokenkiä.
  • saisin oman tutun kropan takaisin (mitä ikinä oon tällä tarkoittanutkaan).
  • kävisin konserteissa, keikoilla ja baarissa.
Kröhöm. En ole käyttänyt kertaakaan korkokenkiä raskauden jälkeen edes juhlissa, koska musta ei saa korkokenkä ihmistä. Oon tosi mukavuudenhaluinen, enkä vaan viihdy epämukavissa kengissä. 

Puhumattakaan vartalosta. Raskaus ja synnytys muuttaa kehoa pysyvästi. Keho kantaa ensiksi yhdeksän kuukautta pientä ihmettä, jonka jälkeen käy läpi synnytyksen. Jotkut säilyvät pienemmillä muutoksilla, ja joidenkin ulkomuoto muuttuu radikaalisti.

Mua ei ole näkynyt konserteissa saati keikoilla. Kulutan lapsivapaan ajan mielummin kotisohvalla tai treenatessa, kotona. Baarissa käyn muutaman kerran vuodessa. Neljään asti valvominen puistattaa jo ajatuksena, ja masennusta sairastaneena en halua laskea mun aivojen serotoniinitasoja vapaaehtoisesti alkoholilla.

3tapaajollalapsimuuttimua


2. Ulkonäkö

Olin melko ulkonäkökeskeinen ennen lasta. En ennenkään jaksanut ravata kampaajalla saati laittaa hiuksia, panostaa vaatteiden yhteensopivuuteen, tai varsinkaan huolehtinut, että vartalo pysyisi timmissä kunnossa. Mutta, lapsen saanti on laskenut mun rimaa vielä alemmas. 

En jaksa enää miettiä ulkoista olemusta niin paljoa kuin ennen lasta. Ennen jos oli tulossa juhlat, panostin edes vähän laittautumiseen. Mutta nykyään menen helpoimman ja nopeimman kautta. Totta kai, koska 
  • aikaa ja energiaa on vähemmän.
  • uhmaava kolmevuotias vaatii jatkuvaa huomiota (ja suorastaan välillä häiritsee).
  • ei vaan jaksa kiinnostaa niin paljoa.

3. Rima laski kaikessa

Varsinkin raskauden aikana kuvittelin, että jaksaisin kasvattaa lapseni täydellisesti. Jaksaisin hoitaa kaiken hyvin, vaikka täydellisyyttä tai täydellistä äitiä ei ole olemassakaan.
  • Sopivasti ruutuaikaa ja ikätasoiset lastenohjelmat (ei mitään Winxejä!)
  • En korota lapselle ääntä, jotta hän ei malliopi sitä multa.
  • Pidän kodin siistinä ja viihtyisänä, jotta siellä on kaikilla mukava olla. Tai siivoan edes ennen kuin vieraita tulee.
  • Lapsella on karkkipäivä, enkä anna herkkuja muina päivinä. Puhumattakaan, että lahjon tikkarilla.
  • En käytä muutenkaan kiristystä, lahjontaa tai uhkailua.
Voit kuvitella, että pilvilinnat romahti hyvin nopeaa. Yritin olla täydellinen kaikessa, siihen saakka että väsyin. Nykyään korotan ääntäni, koska auktoriteetti ei aina riitä saada uhmaavaa taaperoa uskomaan.  Tyttö syö karkkia muinakin päivinä kuin perjantaina ja lauantaina, ja se onkin suositellumpaa kuin karkkipäivä. En siivoa vieraita varten, koska haluan käyttää jokaisen hengähdystauon lepäämiseen.  Alkuun yritin kerätä aina lapsen levittämät lelut takaisin lelulootaan, mutta palauduin tänkin vaatimuksen kanssa maan pinnalle.
Sitä se elämä on. Täydellisyyteen on turha yrittää pyrkiä, varsinkaan äitiydessä ja lapsiperheessä. Odotuksia ei kannata asettaa liian korkealle ennen raskautta tai raskausaikana, koska vauva-aika ja uhmaiät yllättää sutkin. Opin kantapään kautta, että lapsi muuttaa elämää melkein kaikessa. 

Muuttiko lapsi sua? Jos muutti, niin miten? 😊

Seuraa meitä myös instagramissa @meevaeeva